Wiesz, że branża modowa jest jednym z największych trucicieli planety1? Według konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu branża odpowiada za 10% globalnej emisji CO22, a przewiduje się, że wartość ta wzrośnie o ponad 60% do 2030 r.3.
Odpowiedzią stał się ruch slow fashion. Z upływem lat ruch ten zyskał na sile i znaczeniu. Kiedy rośnie popyt na materiały organiczne i dobrze wykonane ubrania wytwarzane lokalnie przez odpowiednio opłacany personel, wspominamy historię mody i jej momenty przełomowe:
Lata 80. i 90.: Powstanie fast fashion
Sprzedaż detaliczna w branży mody napędzanej popytem na tanią i nietrwałą odzież przeszła rewolucję, która zmieniła świat. Produkowano to mniejszą, to większą stertę nowej odzieży do sprzedaży w popularnych galeriach handlowych4. Niskie ceny wynoszono pod niebiosa — im taniej, tym lepiej.
1991 r.: Punkt zwrotny
W 1991 r. w Nike wybuchł głośny skandal: pisano o niskich płacach i niebezpiecznych warunkach w fabrykach w Indonezji. Wywołało to oburzenie społeczne, więc wiele firm chcących chronić reputację zaczęło inwestować w etyczne praktyki produkcji5.
1995 r.: Nabieranie tempa
W reakcji na bardzo realne problemy etyczne łańcuchów dostaw w 1995 r. utworzono Światową Organizację Sprawiedliwego Handlu, by zachęcić producentów, sprzedawców i konsumentów do wspólnej pracy na rzecz bardziej zrównoważonej i uczciwej globalnej gospodarki. Czołowe firmy fast fashion zaczęto krytykować za niskie stawki i niebezpieczne warunki pracy, dzięki czemu zrozumiały, że przyszłość należy do zrównoważoności4.
2007 r.: Nazwanie ruchu
Termin „slow fashion” ukuła w 2007 r. Kate Fletcher z Centrum Mody Zrównoważonej. Na podstawie ruchu slow food Fletcher stwierdziła, że fast fashion musi spowolnić. W opublikowanym wtedy artykule w „Ecologist” pisze: „Slow nie jest przeciwieństwem fast — tu nie obowiązuje zasada dualizmu. Slow to inne podejście projektantów, kupujących, sprzedawców i konsumentów lepiej znających wpływ produktów na pracowników, społeczności i ekosystemy”.
W tymże roku UE przyjęła rozporządzenie REACH polepszające ochronę zdrowia ludzi i środowiska przed substancjami chemicznymi.
2009 r.: Prawodawstwo
W 2009 r. UE uchwaliła rozporządzenie Komisji nr 551 delegalizujące użycie luminoforów w procesach prania i detergentach.
2013 r. do teraz: Zwycięstwo dla ludzkości
W wyniku katastrofy w Rana Plaza w Bangladeszu w 2013 r. powstała organizacja typu non-profit o nazwie Fashion Revolution. Przy użyciu mądrego hashtagu #whomademyclothes, wzywała ludzi z ponad 100 krajów do organizowania kampanii na rzecz reform. Trend szybko stał się fenomenem w mediach społecznościowych, inspiracją dla milionów ludzi i zrewolucjonizował slow i sustainable fashion6.
“If people buy at a deeply reduced prices, they have a throwaway mentality about clothes." – Linda Welters, fashion professor at the University of Rhode Island
Od 2009 r. czołowi projektanci, tacy jak Stella McCartney i Alessandro Michele opierają się presji jeszcze szybszego zapewniania nowych produktów i nie przyczyniają się do rozwoju fast fashion. Niezależne marki stawiające na doskonałość zdobywają wyróżnienia w branży.
Dzięki większej wiedzy społecznej o wpływie fast fashion na środowisko czołowe marki np. H&M uruchamiają programy recycklingu odzieży, Levi's przewodzi kampanii na rzecz zrównoważoności, a elitarni projektanci np. Gucci zobowiązują się do stosowania bardziej zrównoważonych praktyk. Teraz to my, konsumenci, mamy pokazać, że to nie przemijający trend, ale realna potrzeba #RethinkNew.
Wreszcie zmienia się zachowanie konsumentów. Zamiast pędzić do sklepów większą wartość przywiązujemy do tego, co już mamy. Kupujemy mniej ubrań lub dajemy starszej odzieży nowe życie.
Image credits
Header image: Courtesy of Fashion Revolution
Image of two women crossing the street holding shopping bags: Stocksy
Źródła:
1. A New Textiles Economy: Redesigning Fashion’s Future Report
2. UN Helps Fashion Industry Shift to Low Carbon
3. Fashion Industry, UN Purse Climate Action for Sustainable Development
4. An Analysis of the Fast Fashion Industry
5. The Nike Controversy
6. 2018 Impact – Fashion Revolution
Mówiąc o krokach milowych, chcesz zobaczyć nasze? Oto jak przebiega podróż marki Perwoll na rzecz zrównoważonego rozwoju.