Ruch slow fashion nie ma służyć wywyższaniu się lub wywoływaniu poczucia winy z powodu znajdujących się w Twojej garderobie ubrań wyprodukowanych w duchu fast fashion – jego założeniem jest zminimalizowanie szkodliwego wpływu1. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co sprawia, że dana marka jest zrównoważona oraz jak wpisuje się ona w ruch slow fashion, jesteś w odpowiednim miejscu. Oto nasze podsumowanie podstawowych cech zrównoważonej marki z branży mody.
Mówiąc ogólnie, zrównoważone firmy zajmujące się modą troszczą się o środowisko i ludzi oraz starają się ograniczyć negatywny wpływ swoich produktów. Jeśli takie firmy chcą wpisać się w ruch slow fashion, powinny też dbać o wydłużenie żywotności produkowanej przez siebie odzieży.
W jaki sposób możesz stwierdzić, czy dane ubranie lub marka są nie tylko zrównoważone, ale też zgodne z zasadami slow fashion? Oto cztery kwestie, od których możesz zacząć:
- Fair fashion
- Skład
- Pochodzenie
- Działanie i reagowanie
Zastanawiasz się, czy odzież pozbawiona etykiety fair fashion nadal byłaby tak samo zrównoważona? Niestety na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi, ponieważ termin fair fashion dla każdego oznacza coś innego. Choć przeważnie większość etykiet i certyfikatów fair fashion wymaga spełniania pewnych standardów etycznych, powstaniu każdego z nich przyświecał inny cel. Na przykład marki fair fashion posiadające certyfikat Sprawiedliwego Handlu otrzymały go w uznaniu za stosowanie uczciwych stawek wynagrodzenia. Oznacza to, że certyfikaty fair fashion nie zawsze mają związek ze zrównoważonym rozwojem i ruchem slow fashion. Etykieta fair fashion to dobry początek, ale aby dowiedzieć się, czy marka spełnia Twoje wymagania, musisz sięgnąć głębiej. Na szczęście coraz więcej etykiet fair fashion uwzględnia w swoich wymogach kryteria związane z ruchem slow fashion.
Dobrym sposobem, aby przekonać się, czy zrównoważona marka przestrzega zasad ruchu slow fashion, jest sprawdzenie składu odzieży. Jeśli ubranie jest wykonane w 100% z wełny ze zrównoważonych źródeł, można je z łatwością poddać recyklingowi. Z kolei części garderoby składające się w 30% z bawełny, w 20% z poliestru i w 50% z wełny nie mogą zostać odpowiednio przetworzone, ponieważ (jeszcze) nie opracowano technologii umożliwiającej rozdzielenie połączonych ze sobą włókien. Nie martw się – są inne sposoby, dzięki którym takie ubranie nie musi trafić prosto na wysypisko. Najwięcej kontrowersji budzi odzież wyprodukowana w 100% z bawełny. Nawet zrównoważona uprawa bawełny wymaga dużych ilości wody2. Jeśli wolisz unikać tego surowca, zrównoważone marki oferują odzież z konopi, których uprawa wiąże się ze znacznie mniejszym zużyciem wody.
Być może nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak daleką drogę przebyły Twoje ubrania. Wynika to z poszczególnych etapów procesu produkcji od uprawy surowca aż po sklepową półkę. Nawet napis „wyprodukowano w Polsce” znajdujący się na metce nie stanowi gwarancji, że dana rzecz została wyprodukowana w duchu slow fashion – niektóre elementy danego ubrania mogą pochodzić z odległych miejsc. Jak to zwykle bywa w takich przypadkach, rzeczywistość nie jest czarno-biała. W przypadku najbardziej zrównoważonej odzieży pozyskiwanie surowców i produkcja odbywają się w tym samym miejscu (co zrównoważone marki lubią podkreślać), jednak nie zawsze jest to możliwe. Najlepszą strategią jest po prostu zachowanie czujności, sprawdzanie pochodzenia ubrań i podejmowanie świadomych decyzji. Pamiętaj też, że dbanie o posiadaną odzież poprzez pranie jej w prawidłowy sposób i naprawianie jej, aby posłużyła dłużej, też jest zgodne z ruchem slow fashion.
Oczywiście najbardziej zrównoważone i etyczne marki z branży mody chwalą się swoimi osiągnięciami w tym zakresie. Większość z nich opisuje na swoich stronach internetowych działania związane ze zrównoważonym rozwojem oraz ruchem slow fashion i fair fashion. Jeśli chcesz się bardziej zaangażować, możesz skontaktować się z nimi, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje. Może okazać się, że tylko niektóre z wytwarzanych przez nie produktów są wzorcowe pod względem zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju, podczas gdy pozostałe wymagają jeszcze nieco pracy w tym zakresie. Posiadając takie informacje, możesz samodzielnie podjąć decyzję, czy chcesz inwestować wyłącznie w ubrania w pełni zrównoważonych marek, czy uwzględniasz zakup odzieży, która nie spełnia wszystkich wymogów, ale jest produkowana przez firmę, która zmierza w odpowiednim kierunku, czy też całkowicie zrezygnujesz z zakupu nowych ubrań.
Image credits:
Header image: Stocksy
Image close-up of a fabric label: Getty Images
Image close-up of a person sewing: Getty Images
Image of a woman looking at a laptop: Stocksy
Źródła:
1.Słownik Collins definicja slow fashion
2. WWF, wpływ bawełny