Na pierwszy rzut oka Twoja kolekcja jeansów może mieć niewiele wspólnego z Liz Taylor czy airbusem A320, ale nic bardziej mylnego. Cała trójka słynie z miłości do podróży i długich wypraw. Chcesz znać odległość przebywaną przez jeansy fast fashion? Czytaj dalej, a objawi Ci się prawda.
Przez swój charakter fast fashion ma coś z maniaka. Próbując zapewnić najnowsze stylizacje w najkrótszym czasie po najniższych cenach, nieustannie próbuje dotrzymać niezliczonych terminów. Produktem ubocznym tego pośpiechu jest tendencja do zatracania małych szczegółów np. pochodzenia materiałów. W rzeczywistości często zanim bele bawełny, z której produkuje się jeansy, dotrą do zakładu, ciężko jest określić miejsce jej pochodzenia. Powodem tego jest mieszanie bawełny z kilku farm, często z wielu krajów, przed rozpoczęciem pierwszego etapu produkcji jeansów.
Sprawy nie ułatwiają wszystkie pozostałe elementy decydujące o sposobie ich produkcji. Elastan, barwniki syntetyczne, nity, guziki i zamki pochodzą ze wszystkich zakątków świata, co jeszcze bardziej utrudnia określenie pochodzenia jeansów. Przez to w wielki dzień, w którym para jeansów debiutuje na półkach sklepowych, nie ma ona pojęcia, skąd przybyła, nie mówiąc już o tym, jak daleką przebyła drogę.
Ze względu na złożoność produkcji ciężko jest określić przebytą odległość. Jednak na podstawie wielu liczb można w przybliżeniu podać, jak długą drogę przebywają jeansy fast fashion w swoim cyklu życia.
Zacznijmy od 14 000 kilometrów1. To odległość przebywana przez jeansy fast fashion, jeśli prześledzi się cykl od ziarna bawełny na farmie poprzez ich produkcję po trafienie na półki sklepowe. I mimo że jest to mniej więcej odległość pokonana rocznie przez statystycznego Europejczyka, nie daje całego obrazu sytuacji.
Jeśli obliczenie ma uwzględnić bawełnę ze wszystkich farm uczestniczących w produkcji, liczba ta niemal podwaja się. Uwzględnijmy syntetyczny barwnik indygo z Niemiec2, a wartość wzrasta o co najmniej 4000 kilometrów. Zastosowanie stretchu w jeansach skinny to jednocześnie potrzeba zastosowania produkowanego w Brazylii elastanu — kolejne 18 000 kilometrów.
Miedziane guziki, nity, zamki, nici bawełniane i materiały w kieszeniach muszą być przewożone z daleka. Trzeba też sprowadzić pumeks z Turcji, który nada jeansom modny zniszczony wygląd2. Ostatecznie w produkcję jednej pary jeansów może być zaangażowanych aż 15 krajów i z każdym dodatkiem liczba ta rośnie3. Mimo że odległość tę jest trudno dokładnie określić, zdecydowanie przekracza ona 60 000 kilometrów, czyli tyle, ile przez tydzień jeden z najczęściej latających samolotów w Europie bez lądowania4.
Oprócz wyszalenia się po świecie różnymi środkami transportu jeansy „ściskają” więcej dłoni niż dyplomata na konwencji globalnej. Skoro produkcja jeansów nadal głównie odbywa się ręcznie, para jeansów fast fashion podczas cyklu życia ma do czynienia z wieloma osobami. Farmerzy, kierowcy, robotnicy fabryk, personel przewoźnika i zarządy — nawet przy najostrożniejszych szacunkach jedną parę jeansów dotyka ponad 2000 dłoni, a rocznie na świecie sprzedaje się 1,2 mld jeansów5. Dobrze poparte fakty do rozważenia.
Po całej wykonanej przez siebie pracy większość jeansów fast fashion przebywa w europejskiej szafie nie dłużej niż dwa lata. Zanim przeczytasz ten artykuł, w Europie do śmieci wyrzuci się w istocie ponad 300 000 kilogramów tekstyliów6. To dlatego ważna jest moda zrównoważona i dlatego warto #RethinkNew.
Image credits
Header image: Stocksy
Close-up image of back pocket of jeans with pencils sticking out: Stocksy
Close-up image of jeans being sewed: Getty Images
Źródła:
1. Liczby zaczerpnięto z wielu źródeł, w tym:
The Supply chain for jeans: assessing transport and energy consumption
(Michael Browne, Julian Allen, Transport Studies Group, Uniwersytet Westminster, Londyn, Wielka Brytania)
Energy Consumption in the UK Jeans Supply Chain (Transport Studies Group, Uniwersytet Westminster)
2. The Geographies of Fashion: Consumption, Space, and Value
(Louise Crewe)
3. Nawet 15 krajów zaangażowanych w wytworzenie jednej pary jeansów
4. 58 000 mil i 46 lotów: tydzień w niezwykłym życiu współczesnego samolotu
5. Analiza rynkowa branży jeansów
6. Problemy branży modowej w skrócie